Den
Haag, 10 maart 2005
Beste
•||\/\/\/\/\/||•
Beste
•|
|||
||
||
||
||||•
- vrienden,
Beste
•||/\/\/\/\/\||•
Schultze
gets the bladmuziek
Velen van jullie hebben vast de prachtige en weemoedige film ‘
Schultze gets the Blues’
wel gezien. De film handelt over een 60-jarige voortijdig
ontslagen accordeonpolka’s spelende Oostduitse mijnwerker. Als
hij toevallig op
de radio een zydeco-dreun hoort, gaat hij door Lousiana rondzwerven met
een
gammele
boot, op zoek naar wat hij heeft gehoord. Fraaie opnames van de
‘Louisana Swamps’, dus!
Somber
En natuurlijk veel fraaie cajun- en zydeco-fragmenten in deze film. We
hebben ervan
genoten, mede door de ex-DRR sfeer uit het begin van de film. Mensen
die ons beter kennen zullen wel begrijpen waarom.
Zoon Jonathan (toen 9) ging voor het eerst mee naar een
‘volwassenen’-film. Hij was erg enthousias, maar na
afloop van de film moesten we hem
de hele terugweg troosten, omdat de film zo somber afliep.
‘Uitdaging’
Hans
Elst schafte de cd aan en
werd geraakt door de herkenningsmelodie, de
Schultze Ballade,
gespeeld
op accordeon:
“Een nummer dat
ik mooi vind, heel rustig, gevoelig en gedragen gespeeld. Ik vond het
als relatieve beginneling een uitdaging dit nummer te bewerken voor de
trekharmonica.”
En dat is hem dus gelukt. Op
www.harmonicahoek.nl/muziek/bladmuziek/ingezonden
kun je het resultaat van zijn werk bewonderen. Hier kun je (ook een
fragment van) het orgineel beluisteren en de versie in midi-formaat (in
F-stemming).
Hans Elst geniet bij menig computerende trekharmonikaspeler bekendheid
vanwege de Nederlandstalige handleiding bij het muziekprogramma
TablEdit.
Een
krachtig programma voor het bewerken van muziek, met goede
mogelijkheden voor de trekharmonika.
In de speciaal hiervoor in het leven geroepen mailgroep
tabledit_en_harmonica
kun je alle informatie vinden (zie
mailgroep.harmonicahoek.nl
hoe je je bij deze en andere groepen kunt aansluiten.
Uitvaart en muziek
Nu ik toch aan het sombere einde van ‘
Schultze gets the
Blues’ moet denken: een paar weken geleden waren we op een
begrafenis. En weer viel het me op hoe kil het daar toe gaat. De mensen
staren voor zich uit en luisteren naar wat de bekende van de
gestorvenen te vertellen hebben, die van
papier worden voorgedragen. Daartussendoor drukt een begrafenisbeambte
achter in de witgesausde zaal op een paar knoppen om de instant-muziek
te laten horen. En dan is er koffie.
De dood vind ik nog steeds onverteerbaar als het mensen betreft, waar
je veel om hebt gegeven. Maar zou de verwerking niet wat dragelijker
worden als het
afscheid wat intenser zou kunnen worden beleefd?
Ik hoop heel erg oud
te worden (ik heb nog veel te doen en wil nog heel erg veel van de
wereld en de mensheid zien en ken nog lang niet alle stukken spelen,
die ik zou willen). Maar als het dan zover is, hoop op een afscheid in
een sfeervolle ruimte, met mensen in een kring om me heen.
En live-muziek. Veel live muziek! In hemelsnaam weg met al dat kille
ingeblikte!
Van
Madlot weten wij dat ze wel eens
op begrafenissen spelen. Eigenlijk
ben ik benieuwd naar hun ervaringen en die van anderen. Wat zijn jullie
ervaringen met het spelen van trekharmonika of andere folk-instrumenten
bij deze gelegenheden? En hoe reageren de mensen er op?
Dit is een thema waar we niet snel op terug zullen komen: niet iedereen
stelt deze thematiek op prijs, althans niet op deze plek, denk ik,
vooral niet, omdat mensen meestal van onze nieuwsbrief verwachten, dat
er weer eens lekker kan worden gelachen.
Mensen, die mogelijk ervaringen zouden willen uitwisselen, kunnen
echter
doen in de
mailgroep
'Mens
& Trekharmonica',
waarvoor je je op
mailgroep.harmonicahoek.nl
kunt aanmelden. Die groep is speciaal in het leven geroepen voor
zijdelingse gesprekken als dit.
Liefde en muziek
Op dit moment is in deze mailgroep ook het thema
‘liefde’ aan de orde. Volgens
Ad Vingerhoets,
hoogleraar Psychologie en gezondheid aan de Universiteit van Tilburg is
“Liefde
is nu net als een blinde darm; een nutteloos overblijfsel uit een ver
verleden”.
Als je kijkt naar het regeringsbeleid van de afgelopen jaren en de taal
die managers uit slaan, lijkt dit op vele velden al dagelijkse
praktijk. Overigens slaat de man nog wel meer opmerkelijke taal uit.
Heeft dit allemaal nog wat met de harmonika van doen? Volgens ons wel:
we kunnen
ons niet voorstellen dat liefdeloze mensen nog van mooie muziek en het
maken daarvan kunnen houden.
Zinvol om eens een goede boom over op te
zetten. Want hoe zou het met het omgekeerde zijn: dat je door mensen
kennis te laten maken met muziek (en dan bedoel ik niet-elektronische
muziek, dus muziek die je dus echt zelf helemaal maakt) weer bij zou
kunnen brengen wat liefde
is?
Denk daar maar eens over na tot de volgende Harmonicahoeknieuwsbrief.
Tot een volgende nieuwsbrief (dus),
Uw ‘diatonische dominee’!