Voor je ligt een nieuwe Harmonicahoek-nieuwsbrief. Wij zijn er de afgelopen dagen stevig tegenaan gegaan, zowel wat de vormgeving als wat de inhoud van de site betreft.
De ideale manier om een nieuwsbrief te verzenden hebben we nog niet gevonden. Het aantal geadresseerden is zo groot, dat de bulk niet meer door de mailprogramma’s wordt geaccepteerd. Bij alternatieven was het niet duidelijk of de post überhaupt wel aankwam.
We hebben nu een soort u-bocht bedacht, die zorgt dat we zowel berichten in html kunnen maken, als fatsoenlijk kunnen versturen.
Op dit moment is het aantal bezoekers van de Harmonicahoek iets gedaald. In onze piektijden hadden we zo’n 280 bezoekers per dag, nu zijn het er ruim 260. Tijd voor bezinning dus.
Zou het soms kunnen zijn, dat de belangstelling voor de harmonica tanende is? Nee, daar is geen sprake van! De website van collega Paul van Muijen vertoont juist weer een stijgende tendens: op dit moment heeft is zijn Trekzakpagina de 10.000 bezoekers per maand gepasseerd, terwijl De Harmonicahoek verkrampt blijft hangen op ongeveer 8.500.
Een van de redenen zou kunnen zijn, dat De Harmonicahoek, in tegenstelling tot de Trekzakpagina, niet wordt vermeld in WikiPedia bij de trekharmonica. Naar de reden is het gissen, maar het zou kunnen dat het komt doordat op onze site wordt geadverteerd. Blijkbaar wordt een site met advertenties als een te subjectief media beschouwd.
Gevolg is waarschijnlijk dat ‘uitpakkers’ eerst op de Trekzakpagina uitkomen en daar lang blijven hangen: er is heel veel video te zien en er zijn veel interactieve elementen als fora en mogelijkheden te stemmen, etc.
Uiteindelijk komen die-hards toch wel weer uit bij de Harmonicahoek: voor veel naslag (agenda, harmonica’s te koop, docentenaanbod) linkt de Trekzakpagina weer door naar onze site. Dit hebben wij mogelijk gemaakt door de rss-feeds: een slimmighedje, dat zorgt dat de inhoud van de ene site automatisch ook op een andere site is te zien.
Overigens staan de headlines van de Trekzakagenda ook op onze homepage. Uiteindelijk hebben we beiden hetzelfde doel: het promoten van de trekharmonica en het verlenen van service en geven van informatie aan harmonicaspelers.
We hebben het er met anderen over gehad. We kunnen concluderen, dat de Trekzakpagina aantrekkelijker is voor de beginner en dat De Harmonicahoek in eerste instantie meer gericht is op de gevorderde muzikanten: begrippen als Trek er es Uut en diatonisch worden bekend verondersteld.
Bovendien trekt er op de site geregeld een reeks bekend veronderstelde trekzakspelers voorbij als Frans Tromp, Ad Kwakernaat, Wim Dictus, Mark Söngen, Marion van Kouwen en Mieke Smits.
Kortom: werk aan de winkel. Binnenkort op De Harmonicahoek: wie is wie in de Nederlandse trekharmonicawereld.