verder terug begin

Samenspel, begeleidingsritme's, intuïtieve harmonie

6 - Benoit Guerbigny

De trekharmonica kan een solist zijn, begeleiden, percussie- instrument of bas zijn, een heel orkest op zich. De harmonicaspeler, de muzikant stuurt het spel, al naar gelang de aard van het instrument en de muzikale situatie waarin hij zich bevindt.

Ik hou van het geluid, de kadans en de swing en die wil ik samen met jullie delen, daarbij uitgaand van de traditionele muziek van Poitou, van mijn eigen composities en van de muziek die ik zo links en rechts ben tegengekomen.
Samenspel, begeleidingsritmes, intuïtieve harmonie.

Voorbeeld per muziekstuk:

Werken aan de klank:

Een stuk spelen met meerdere muzikanten, begeleiding van de melodie, ritmies spelen, orkestratie
De voorgestelde volgorde wordt uiteraard steeds aangepast aan de workshop-situatie ter plekke.

Trekharmonika in GC

Neem pen en papier en opname-apparatuur mee.

NB: deelnemers krijgen een aantal muziekstukken van te voren als mp3 toegestuurd!

Benoit Guerbigny is een veelzijdige trekharmonicaspeler uit Poitou, Frankrijk. Hij treedt zowel solo als met diverse groepen op, in Frankrijk en daarbuiten, en is een ervaren dansbegeleider. Hij was een aantal jaren geleden al eens te gast op TEEU.

Alors: aussi en Français

L’accordéon diatonique peut être soliste, il peut accompagner, il peut être une percussion,
il peut être une basse…. un orchestre à lui tout seul 
Bien sûr  que non, c’est l’accordéoniste, le musicien, qui, en fonction de son univers musical 
et de la situation musicale dans laquelle il se trouve, développe son propre jeu.

 
Le son, la cadence, le swing sont des éléments qui me sont chers et que je vous propose
de partager à partir du répertoire des musiques traditionnelles du Poitou, de mes compositions
ou des musiques glanées au hasard de mes rencontres.
Jeux d’ensemble,  rythmiques d’accompagnement, l’harmonie « intuitive ».
Exemple sur un morceau
Découverte de la mélodie
Choix de la tonalité de jeu en fonction de l’instrument
Choix de doigté en fonction des lignes de basses
Choix de la pulse, du phrasé, de l’articulation et de l’ornementation.
Travail du son. .
Le jeu à plusieurs sur le morceau : accompagnement de la mélodie, jeux rythmique, orchestration
Il est bien sûr évident que l’ordre proposé peut évoluer en fonction  de notre rencontre.
Accordéon sol do
Prévoir papier crayon et enregistreur
Niveau : pouvoir reproduire une mélodie d’oreille.


Bericht van een van onze sponsoren op Facebook:     
> Zweverink Muziek
Steun De Harmonicahoek Naar boven Terug   > Trek er es Uut     > TEEU - Nieuwsarchief       > TEEU - Nieuws uit 2014         > * Trek er es Uut 2014 *           > Workshops 2014             > Benoit Guerbigny

Google Analytics Alternative