In de workshop maak je kennis met het idioom van de instrumentale Tex-Mex. We gaan speelbare polka’s, redova’s (walsen) en chotis (scottisch) instuderen op onze tweerijers. We besteden aandacht aan typische loopjes, frasering en timing en (in mindere mate) tweestemmigheid. We begeleiden de melodieën met onze bassen zodat een solist ze kan spelen.
2-rijer GC én CF (neem twee instrumenten mee!) óf 3-rijer GCF
In de Texaanse conjunto en Mexicaanse norteño muziek heeft het speelniveau op de diatonische accordeon zich tot grote hoogte ontwikkeld. Men speelt doorgaans op diatonische drierijers waarvan de basblokken zijn verwijderd of niet gespeeld worden. Een bajo sexto (laaggestemde begeleidingsgitaar) verzorgt de begeleiding.
Ongehinderd door bassen die de balgrichting dicteren hebben de accordeonisten grote vrijheid van expressie op hun instrument. Vaak wordt dat gedemonstreerd met virtuoos spel.
Toch is de Tex-Mex, zoals wij conjunto en norteño noemen, ontstaan uit Europese volksmuziek zoals polka, mazurka en scottisch die door emigranten op diatonische tweerijers werd gespeeld. De pioniers speelden op een manier die toegankelijker is dan de latere Tex-Mex maar die toch al de kenmerkende stijlelementen heeft.
De workshop is bestemd voor enigszins gevorderde spelers. Je hebt al behendigheid in het spelen van wat snellere melodieën.
Kok de Koning speelt trekharmonica in verschillende groepen en is thuis in pop, swing, Latijns-Amerikaans en Americana. Tex-Mex was zijn eerste vaardigheid op trekharmonica.