Foto’s van Eduard Bekker, tenzij anders aangegeven
Vrijdagavond in Franeker houdt Frans Tromp benedendeks de eerste sesie.
Let op de karakteristieke speelhouding van Frans.
Foto: Marjolein Geldermans
Ieders assistentie is vereist bij het optuigen van de Risdam.
Joost, de jonge aanwinst van Jur en Margreta Pels. Wat voor merk was het ook alweer?
Foto: Jur Pels
We zijn de sluis nog niet uit, of de trekzakken worden al tevoorschijn gehaald.
De aalscholvers vinden het allemaal best.
Ook schipper Bob Bel (met Flip, de scheepshond) voegt zich bij de sessie op het voorschip.
Frans Tromp, op een van de schaarse momenten zonder zijn onafscheidelijke Karel van der Leeuw, en schipper Bob Bel.
Foto: Jur Pels
Het reisdoel van dit weekend: Terschelling, alwaar we zaterdagavond aanlanden.
Foto: Carleen de Lange
De zomerse warmte in de Terschellingse haven maakt plaats voor kou. Dikke truien en jassen komen te voorschijn. Zou er een strenge winter komen? Eduard, Kijk eens wat vrolijker!
Foto: Marjolein Geldermans
Wals uit Skåne. Pim Lubbers en Ad Kwakernaat vertolken het serene stuk – ooit voor twee violen bedacht – met verve.
De Zweedse Wals, gespeeld door Pim Lubbers en Ad Kwakernaat
Pim Lubbers overdag.
Foto: Carleen de Lange
Het zal toch niet waar zijn!? De mannen amuseren zich op het dek en de vrouwen maar zwoegen voor het dagelijks brood in de kajuit.
Foto: Carleen de Lange
Met ontbijt ontbreekt het ons aan niets.
Foto: Jur Pels
Ruth Spaargaren verloochent haar Zwitserse ‘roots’ niet en speelt op haar ‘Langnauer Örgeli’ enkele muziekjes uit de heimat.
Harmonica-instructie op het voordek.
Foto: Carleen de Lange
Op het achterschip wordt in die tijd weer druk geoefend op het lesmateriaal.
Foto: Marjolein Geldermans
Bart speelt. Marjolein zingt.
Foto: Carleen de Lange
De oudjes doen het nog best: de Hohner rechts heeft er ongetwijfeld al meer dan zeventig jaar op zitten.
Foto: Carleen de Lange
Frans Tromp voelt zich overal op de boot wel in zijn element.
Foto: Carleen de Lange
De zware zeegang deert Eduard en Frans niet in hun spel.
Foto: Carleen de Lange
Hier wordt gedrieën het repertoire onder handen genomen.
Foto: Carleen de Lange
Hier ook, maar dan op het gangboord.
Foto: Carleen de Lange
Zo’n reparatiesetje van Aldi komt goed van pas bij averij aan een Hohner. Bart Reindersma kan weer verder spelen.
Van vangnet tot hangmat. Een handige nevenfunctie van het net onder de boegspriet waar vast wel een fraaie zeemansterm voor bestaat.
Foto: Jur Pels
“Bold? I’m not bold! I only have a rather high forehat” (Kees van Kooten).
Foto: Carleen de Lange
Zo moet de Risdam onder zeil er van een afstand hebben uitgezien. Deze klipper haalden we onderweg in.
Zou dat door de bekwame stuurmans- kunsten van Bob en Marjolein komen?
Foto: Carleen de Lange
Blik op het schip vanaf de boegspriet.
Foto: Jur Pels
In de direct omgeving bekwamen Bart en Dinie zich in samenspel.
Foto: Carleen de Lange
Bart lijkt het rijk voor zich alleen te hebben.
Foto: Jur Pels
Hier ook.
Foto: Carleen de Lange
Mieke blikt over de zoute zee.
Foto: Jur Pels
Eduard lijkt alleen rust te vinden, als hij – gelijk zijn voorvaderen – de einder kan afturen.
Foto: Carleen de Lange
Al voert de trekharmonika letterlijk de boventoon, het weekend biedt alle mogelijkheden voor samenspel.
Foto: Carleen de Lange
Tijdens het opkruisen geeft Ad Kwakernaat uitleg bij een van de muziekstukken.
Nee, het is geen nudisten-weekend! Maar het is wel warm en...
Foto: Carleen de Lange
Bij alle stukken was ook tekst. Het waren melodieëen uit Amsterdam, Terschelling en Volendam. Hoe toepasselijk is het spelen en zingen op een oud schip onder vol zeil!
Foto: Carleen de Lange
Sessie op het achterdek.
Foto: Carleen de Lange
In november zal Ad Kwakernaat overigens weer workshops geven, zij het zonder slagroom.