Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die veel scheiden minder lang leven dan monogaam levende individuen. Enkele duizenden bewoners van de Achterhoek voelen met hun klompen aan, dat dat ook geldt voor een relatie met een aanbieder van het openbare vervoer. En die dreigt ernstig verstoord te worden: het inmiddels vertrouwde Syntus moet plaatsmaken met Arriva, als het aan het provinciebestuur ligt.
Hans Keuper, voor velen van ons geen onbekende harmonicaspeler uit de Achterhoek, die zich met dit landsdeel - door bewoners vaak liever ‘Graafschap’ genoemd - sterk verbonden voelt, stuit het zeer tegen de borst, dat de relatie met openbaar vervoersmaatschappij Syntus wreed wordt verstoord door de provincie.
Toen de NS het treinverkeer in de streek nog in handen had, sloten de busdiensten van de Gelderse Tramwegen niet of nauwelijk aan op de treinen. Syntus doet dat wel. Met de stations als basis waaieren de buslijnen uit over dit deel van Nederland volgens het ‘visgraatmodel’, waarbij de bussen pas vertrekken, als de trein op het station aankomt en omgekeerd, waardoor bewoners om meer dan een uur eerder op hun bestemming kunnen aankomen, als in de ‘NS-tijd’ het geval was.
De provincie heeft de concessie nu gegund aan Arriva, zonder dat de betrokkenen weten waarom. Los van de ervaring, die Syntus (‘een echt Achterhoeks bedrijf’) nu heeft opgebouwd en Arriva node zal missen, staat Arriva nou niet bekend om de kwaliteit van haar bussen en hebben zij ook geen band met de streek.
Hans Keuper is daarom in actie gekomen. Trekzakspelers zijn vaak zeer betrokken mensen als het hun omgeving betreft!