Voordat ik het afreisde naar de Pyreneeën had ik nog overwogen om het grote muziekfestijn van Arsèguel volgend jaar maar eens over te slaan. Maar nadat het weer voorbij was, kreeg ik alweer meteen heimwee.
De reis is weer een lang te voren uitgestippenlde onderneming: met de trein naar Rotterdam, dan met de Thalys naar Parijs Nord, met de metrolijnen 4 en 1 naar Gare de Lyon en de TGV naar Perpignan.
Dan de volgende dag met het lokaalspoor naar Villefrance en het bekende Gele Treintje naar Tour de Carol alwaar je van smal- op breedspoor kunt overstappen en reis kunt voortzetten naar Puigcerdà in Catalonië, vier kilometer verder.
Wel een dag met tegenvallers: van zowel het lokaalspoor als het Gele Treintje moet een deel per vervangende bus worden afgelegd. Het mag de pret niet te veel drukken: er is nog tijd om de harmonica te demonstreren op het open rijtuig, waar ik me met mijn bagage heb kunnen settelen. Mijn Franse medereizigers vinden het prachtig en vragen om een typisch ‘Hollands’ nummer. Speel ik ‘Hoor je het ruisen der Golven’, blijkt het tòch weer van oorsprong een Frans nummer te zijn!
In Puigcerda weer pech. Na uren wachten stopt er een bus op het stationsplein. Een tourincar en een half uur te vroeg volgens de dienstregeling. Dat kan de bus naar Seu d’Urgell dus niet zijn. Denk ik. Ik blijf maar doorgaan met trekzak spelen, wat ik uit verveling maar ben gaan doen. Als de bus wegrijdt, zie ik op de achterkant van het voertuig dat het afkomstig is uit Seu d’Urgell, waar ik heen moet. En inderdaad: ruim een half uur later geen bus meer...
Het wordt dus een taxi. In verhouding tot Nederland niet extreem duur, maar toch evenveel geld als mijn vroeg geboekte reis van Den Haag naar Perpignan...
In Seu d’Urgell, waar ik in Hotel La Glorieta meteen ‘Krokodil Gena’ voorspeel voor de Russische echtgenote van de eigenaar, begint de volgende dag het festijn. Eerst in de tuin van Hotel Adria en ’s avonds op de Plaça del Carme, alwaar ik uit traditie mijn haar laat knippen door een lieve Galicische kapster die als extra service met hete hars het haar in en rond mijn oren eruit trekt.
De ochtend daarop met de bus tot aan de voet van berghelling, waar Arsèguel ligt. De eerste de beste auto neemt me mee naar boven, al waar me een gastvrije ontvangst wacht door het jonge stel dat Hotel Font del Genil sinds een paar jaar runt en zelf erg ook blij is als er muziek wordt gemaakt op hun terras.
Nu lijkt het misschien of heel Catalonië trekzakminded is. Dat is echter niet zo: het betreft wel een zeer actief niche van mensen die zeer actief zijn en veel met elkaar uitwisselen, vaak ik uiteenlopende formaties. Ook dankzij Artur Blasco uit Arsèguel die de traditie van de muziek op de harmonica na het overlijden van dictator Franco nieuw leven in heeft geblazen en gedreven muziekdocenten uit de omgeving.
Na drie dagen prachtige muziek en vele gesprekken – ze kijken wel een beetje vreemd op van die vrijwel enige buitenlandse toerist in deze bloedhete omgeving – verlaat ik Seu d’Urgell met de bus naar Barcelona. Met een blik op een prachtig berglandschap als herinnering.
De folders en impressies hieronder vertellen de rest van het verhaal.
Ik kon niet overal bij zijn. Bijvoorbeeld niet bij de jamsessies in het restaurant, waar de muzikanten al dan niet wisseltonig hebben genatafeld.
Gary Blair uit Schotland was een van de ‘profs’ en was uitgenodigd voor avondconcerten met zijn chromaat. Hij heeft veel gefilmd tijdens deze sessie.
Via de embedding-optie van Facebook hier een bloemlezing van zijn opnames:
29 juli 2017
Bij mijn bezoek aan het grote doorslaande tongen festijn in het Catalaanse Arsèguel hoorde en zag ik een groep uit Ribagorçe - een grensstreek tussen Catalonië en Aragon - een fraai nummer spelen op hun tweerijers in GC. Ik heb de bladmuziek gedownload en omgezet naar CF.
10 september 2017
Wat krijgen we nou? Een chromatische accordeon? Ja. En ander voorbeeld van deze fraaie pasodoble is er niet te vinden op internet. Maar het is dan ook prachtige uitvoering!
In Catalonië vindt de trekharmonica gretig aftrek bij jongeren. Ook bij hun streven naar hun eigen koers binnen Spanje duikt het instrument regelmatig op. Impressies uit Arsèguel, Seu d’Urgell en Barcelona.
> Meer