Doorslaande Tongen lijkt zich meer voort te bewegen in de richting van een micro-Trek er es Uut. Vooral het idee om na het Open Podium balfolk te spelen en te dansen in de kapel is bijzonder goed aangeslagen.
Jammer dat er in de kapel geen balkon is, zoals dat was bij Trek er es Uut op Kasteel de Berckt. Maar verder is de ruimte er heel geschikt voor. Kortom: dit houden we er in.
Deelnemers Malini en Wendy jammen samen met docenten Wouter en Geert tijdens op vrijdagavond(video: Jan Kamphuis)
Tussen de workshops is er weer een presentatie geweest. Dit keer heeft Eduard (ja, ik) verteld over zijn combinatie tussen liefde en de trekharmonica die hem naar Doorslaande Tongen, Trek er es Uut en zelfs naar Catalonië heeft gevoerd. Greet Wuyts en Raquel Gigot zijn hiervoor zelfs onder de tafel vandaan gekropen.
Een greep uit de presentatie van Eduard: flitsjes ‘Tsen Brider’ (Jiddish), ‘Hey Sokoly’ (Pools/Oekraïens) en een volledige ‘Romance Anonime’ (bekend klassiek gitaarstuk)(video: Kiki ten Cate)
Ook Mieke Smits heeft zich niet onbetuigd gelaten: tussen het avondmaal en het Open Podium heeft ze een workshop meerstemmige kerstmuziek gegeven.
Wel blijft het elk jaar weer wennen om in De Beukenhof de weg te vinden. Inmiddels weten we dat achter elke rode deur zich een trap bevindt. Maar al dwalende door de gangen – waarin zich meestal alleen maar deuren en zelden ramen bevinden – raak je al snel je oriëntatie kwijt. Dat kan een beletsel zijn als je met de trekzak een wekdienst verricht.
De wekdienst op zondagochtend. Gangen zonder ramen. Waar zijn we eigenlijk?(video: Hennie Bouwman)Je wilt toch graag iedereen bijtijds zijn of haar bed uit willen balgen. Of toch (spoiler alert!) liever geen gezette schoenen over het hoofd zien om als we die vullen met suikergoed. Mededeling aan de sint van een van de deelnemers: Wil de sint alsjeblief geen chocoladekikkers onder de steunzolen verstoppen!
Persoonlijk is het Open Podium voor mijzelf het hoogtepunt. Hier kunnen alle deelnemers zich voor opgeven om te tonen waar hun passie voor de trekharmonica ligt. We doen even een greep uit enkele presentaties.
Thea Draaisma speelt en zingt ‘Wetterwille’ – een eigen compositie over een zeilimpressie uit 1960 en een ode aan de ogen van een zeeman (een compositiie van Willem Wilmink)(video: onbekend)
Kevin Nooter speelt een bourree - een eigen compositie.(video: Eduard Bekker)
Raquel Gigot presenteert met haar workshop een oudere Franse populaire mussettoïde dans: de Java.(video: Kiki ten Cate en Eduard Bekker)
Raquel Gigot en Eduard Bekker spelen het Italiaanse ‘Come porti i capelli bella bionda’ (Hoe je je mooie blonde haar draagt).(video: Lia, geluid: Cees Jansen)Opmerkelijk: per ongeluk filmde mijn smartphone door terwijl ik die in mijn holster had terug gedaan. Met wat gekraak is dus het hele nummer opgenomen in het pikkedonker.
Nico van Duijn en Ellen Schweitzer spelen ‘Ganglat’(video: Eduard Bekker)
Marieke – je kunt haar net niet zien – en Wencel spelen en zingen ‘La Haine des Moutons’(video: Kiki ten Cate)
Docenten Raquel en Greet doen bij ‘La Haine des Moutons’ van Marieke en Wencel even een dansje achter de bar(video: Els Hertsworm)
Tot besluit van het Open Podium speelt ondergetekende het tragikomisch ‘Tsen Brider’. Ik hou het kort, want de beelden zijn nogal instabiel (en van oorsprong vertikaal). Vermoedelijk heeft de cameravrouw geen statief gebruikt.(video: Nans Schouten de Jel) Na het Open Podium werd zoals altijd de bar weer opgezocht. Maar een stevige selectie wendde zich tot de kapel nadat iemand (wie?) had geopperd om daar balfolk te organiseren.
Balfolk is populair. Door het hele land wordt er gedanst, waarbij vooral de jongere generatie zich niet onbetuigd laat. Wie het initiatief heeft genomen is me niet duidelijk, maar de grote kapel leent zich er prima voor. Docenten Wouter Kuyper en Greet Wuyts, die zorgden voor de live-begeleiding van de danser.
Opmerkelijk was daarbij het optreden van Harry Dijkstra met de bandoneon, die – hoe kan het ook anders – een tango inzette, waarbij twee deelnemers een fraai danskoppel bleek.
De Bretoense andro is bij balfolk een populaire dans.(video: Eduard Bekker)
Dat geldt ook voor de tovercirkel(video: Arjen Grootendorst)
Dit is bij balfolk volgens mij zeldzamer: Malini en Koen dansen de tango, begeleid door Harry Dijkstra op bandoneon.(video: Arjen Grootendorst)Elke workshop presenteert een van de ingestudeerde nummers. En dan wordt gezamenlijk besloten met een Bella ciao, het bekende partizanenleid met een vermoedelijk Jiddische oorsprong.
Presentatie van de workhop van Geert Oude Weernink met twee Italiaanse melodiën.(video: Arjen Grootendorst)
Groepspresentatie van Greet Wuyts met een eigen arrangement van een compositie van Joachim Loneux, een vriend en muzikant uit Wallonië: La Valse à Léa.(video: Jan Kamphuis)
Groepspresentatie van Harry Dijkstra met een wals en !Que empiece el verano¡ een bolero. Beiden eigen composities(video: Jan Kamphuis & Lia)
Oosterse presentatie van de multi-intrumentele groep van Judica Lookman.(video: Jan Kamphuis)
Eindpresentatie van de multi-instrumentele groep van Raquel Gigot.(video: Jan Kamphuis)
Eindpresentatie van de workshop van Raquel Gigot.(video: Jan Kamphuis)
Eindpresentatie van de workshop van Wouter Kuyper(video: Jan Kamphuis)
Alle groep spelen als afscheid Bella Ciao in G en C(video: Jan Kamphuis)We kunnen terugkijken op een oergezellige Doorslaande Tongen. Mieke, John en ondergetekende (dat ben ik) vullen elkaar heel goed aan. En vooral: we laten een ieder vrij om haar of zijn ideeën vorm te geven. Dat werkt heel goed.
Eigenlijk lijken we qua sfeer wat op te schuiven naar het oude vertrouwde Trek er es Uut met elementen als bijvoorbeeld balfolk aan het eind van de avond in de kapel: een ruimte die sterke gelijkenis vertoont met de gelijknamige ruimte in Kasteel de Berckt (bij Baarlo, Limburg), waar tijdens Trek er es Uut tot de kleine uurtjes werd gedanst.
Er gaan zelfs stemmen op om Doorslaande Tongen te verschuiven naar data waarop dit in 2020 zo jammerlijk gesneuvelde topevenement werd gehouden: rond Hemelvaartsdag. Dan kun je ook zo lekker buiten zitten.
Toch blijkt dit om diverse redenen niet ideaal. Maar wat let anderen om rond Hemelvaartsdag alsnog een binnen- en buitenevenement te organiseren? De Beukenhof is er klaar voor! Rond het gebouw bevinden zich overigens ook enkele ruime grasvelden en dus zou ...
22 - 24 november 2024
Afgelopen jaar waren de deelnemers erg enthousiast over de docenten. Daarom zijn ze ook dit jaar weer bijna allemaal present. Ja, we durven het aan dit keer zes in plaats van vijf workshops te organiseren. We hebben twee buitenlandse docenten. En bij maar liefst twee groepen zijn ook andere instrumenten welkom! We hebben de docenten gevraagd om buitenlandse nummers en ook afwijkende maten. Het wordt spannend!