Voor de trekharmonica zijn allerlei systemen ontworpen om mensen sneller een stukje te laten spelen, omdat het, zeker in het begin, geen gemakkelijk en overzichtelijk instrument is. In deze methode heb ik gekozen voor de universele taal van de muziek: het notenschrift. Stap voor stap leer je deze taal te gebruiken en om te zetten naar spel.
Al geruime tijd had ik belangstelling voor de voorloper van het accordeon - de trekharmonica. In 1998 kocht ik een trekharmonica in C/F. Ik begon hier vol enthousiasme op te spelen en volgende een cursus bij Ad Kwakernaat. Er was al snel vraag naar lessen, waarop ik me ging verdiepen in de muziek en de methodes voor dit instrument.
Voor de trekharmonica zijn allerlei systemen ontworpen om mensen sneller een stukje te laten spelen, omdat het, zeker in het begin, geen gemakkelijk en overzichtelijk instrument is. In deze methode heb ik gekozen voor de universele schrijftaal van de muziek: het notenschrift.
Het lezen in combinatie met het speelidioom wordt stap voor stap opgebouwd. Na verloop van tijd ben je in staat om diverse bladmuziek te spelen of bladmuziek om te zetten naar je instrument, en het maakt het gemakkelijker om met andere muzikanten samen te spelen. Je kunt ook stukken op je gehoor instuderen, omdat er een cd meegeleverd wordt. Zo kun je ook beluisteren hoe een melodie kan klinken en kun je meerstemmig stukken spelen met de cd.
Ik heb gekozen voor twee gedraaide tongen: de vijfde toets en de eerste toets van de binnenrij. Dankzij die vijfde toets heb ik een trekkende c, met de eerste toets een duwende cis, zoals in het A-akkoord. Zonder deze gedraaide toetsen kun je de methode ook gebruiken, al zul je hier en daar wat moeten aanpassen.
Voor de linkerhand heb ik gekozen voor volledige notatie van de akkoorden. Zo kun je altijd zien welke noten er in welk akkoord zitten. De volgorde van de akkoordtonen is willekeurig; ze zullen op je instrument waarschijnlijk anders liggen. Door de volledige notatie van de akkoorden kun je bovendien duidelijk zien waar de bas komt ten opzichte van de rechterhand. Diverse ritmes worden overzichtelijker.
Veel stukken zullen onbekend zijn, want die heb ik voor dit boek gecomponeerd. Zo kon ik stap voor stap muziekjes opbouwen.
De opnames van de cd heb ik in mijn keuken gemaakt met een minidisk. Ad Kwakernaat heeft dit weer op cd gezet. Ik heb voor deze vorm gekozen om de kosten van het boek met de CD zo laag mogelijk te houden.
Jaren heb ik met veel enthousiasme aan deze methode gewerkt. Het is nooit af ... maar met dit resultaat ben ik erg blij! Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft!
Karin Geelen
Bestel hier deze bundel