Tijdens deze workshop leer je een melodie spelen met daarin specifieke technieken, die Bruno Le Tron gebruikt in zijn bekendste melodieën. De melodie is speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd en wordt ter plekke volledig op het gehoor aangeleerd.
We leggen eerst het fundament van de kadans en stijl, waarna we de melodie steeds verder uitbreiden. De techniek volgt vanzelf de muzikale interpretatie. We maken gebruik van de voordelen die het leren in een groep heeft.
Deze aanpak werkt alléén als deelnemers niet thuis al hebben geprobeerd de meldodie te ‘ontcijferen’ of na te spelen. Daarom wordt er vooraf géén bladmuziek of geluidsbestand toegestuurd en wordt er tijdens de workshop zonder papier, maar mét de oren gewerkt.
Irina Sarolea speelt inmiddels bijna veertig jaar trekharmonica. Het liefst speelt ze samen met andere muzikanten en ze laat graag mensen dansen op een bal.
Het is niet belangrijk om zo vaardig mogelijk te spelen, maar om met elkaar samen te genieten van mooie melodieën. Als je echt in de muziek duikt, speel je vanzelf muzikaler.
Ze speelt en speelde in vele groepen, waarmee ze soms ook de wereld over reist. Behalve trekzak, fluiten en doedelzak speelt ze nog meer volkse instrumenten en verzorgde vele stages/workshops (o.a. in Gooik en op Trek er es Uut). Ook gaf ze les aan Jan en Alleman.
Irina had het geluk samen te kunnen spelen met vele grote namen uit de volksmuziekwereld (o.a. Bruno Le Tron, Wilfrid Moonen en Tom Willy Rustad) en bij hen lessen te kunnen volgen.
De verschillen tussen speelstijlen en hoe je die goed kan reproduceren boeit haar dan het meeste. Ze leerde zichzelf op haar veertiende de basis van het trekzakspel. Ook componeerde ze van jongs af aan. Dat alles kon ze dankzij de muzikale opvoeding binnen het gezin, waar ze de liefde voor de volksmuziek al met de moedermelk ingegoten kreeg.